تاریخچه مرکز
اولین واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شهید بهشتی در سال 1353 با عنوان «مرکز خدمات ماشینی» در ساختمان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر آن زمان (دانشکده الهیات و ادیان فعلی) دایر شد. همان سال، یک رایانه مدل IBM System 3 برای واحد، خریداری شد. سال 1366 سامانه سادهای برای ارائه خدمات دانشجویی روی رایانه دیگری در مرکز راهاندازی شد. طی این سالها این واحد با نامهای «مرکز خدمات ماشینی» و «مرکز محاسبات» شناخته میشد. سال 1370 با رواج بهکارگیری رایانههای شخصی در میان اعضای دانشگاه، این مرکز با طراحی و اجرای شبکه رایانهای در دانشکدهها و واحدهای ستادی، اتصال به اینترنت روی زوج سیم را در سطح دانشگاه فراهم کرد. از همان سالهای شروع به کار واحد، نسخههای اولیه سامانههای آموزشی، مالی، پرسنلی، دانشجوئی، امانت کتابخانه و ایمیل دانشگاهی در مرکز راهاندازی و از طریق شبکه محلی در دسترس دانشگاهیان قرار داده شدند. همزمان سایت کامپیوتری مرکز نیز به 15 دستگاه رایانه شخصی دارای اینترنت مجهز شد و سال 1374 اولین وبسایت دانشگاه تحت دامنه sbu.ac.ir راهاندازی و به دنیا معرفی شد.
سال 1397 راهاندازی مرکز داده جدید با ظرفیتی سه برابر ظرفیت قبلی، در دستور کار مرکز قرار گرفت. فاز اول مرکز داده جدید در سال 1400 اجرایی شد و با ظرفیت 100 سرویسدهنده، بستری بهروز برای نگهداری، توسعه سامانههای نرمافزاری و خدمات میزبانی مهیا کرد. سال 1398 با اوجگیری شیوع کرونا در سطح دنیا و کشور عزیزمان؛ ایران، کلیه فعالیتهای آموزشی دانشگاه اعم از برگزاری عموم کلاسها و امتحانات غیرحضوری شدند که تمامی آموزشهای برخط در بستر زیرساختها و نرمافزارهای این مرکز انجام شدند. پرتال جدید دانشگاه نیز با دارا بودن پرتال داخلی به نام «پرتال بهشتی من» در سال 1400 راهاندازی شد.
ارائه خدمات محاسبات سریع، راهاندازی سامانههای بایگانی دیجیتالی (حذف پرونده فیزیکی)، همراه هوشمند، درسافزار، سامانه هوشمند مجلات و یکپارچهسازی سامانههای مختلف از جمله کارهایی بوده که طی سالهای اخیر همزمان با خدمات پشتیبانی و توسعه سامانههای قبلی صورت گرفته است. مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در بیش از 4 دهه فعالیت خود توانسته گستره وسیعی از زیرساختها، نرمافزارها و سختافزارها را متناسب با استانداردها و فناوریهای روز دنیا با بهرهگیری از توان نیروهای متخصص و کارآزموده فراهم و به جامعه دانشگاهی عرضه دارد. بهبود و بهینهسازی فرآیندهای کاری، گسترش سامانهها، حذف فرآیندهای دستی، دسترسی حداکثری به اینترنت در سطح دانشگاه، گسترش شبکههای بیسیم و افزایش مداوم سرعت و پهنای باند اینترنت دانشگاه با جدیدترین روشهای روز دنیا و مبتنی بر فناوری اطلاعات همواره جزو اهداف و ماموریتهای اصلی این مرکز بوده و هست.