چگونه برای امتحانات آماده شویم؟
توصیه هایی از روانشناسی شناختی برای کمک به آمادگی بهتر دانشجویان در امتحانات
دکتر سعید صادقی: هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهیدبهشتی
با فرارسیدن روزهای پایانی ترم تحصیلی و داغتر شدن تنور امتحانات پایان ترم، دانشجویان برای کسب آمادگی جهت شرکت در امتحانات به تکاپو میافتند. بدون شک، هفته های قبل از شروع امتحان در آماده تر شدن بسیاری از دانشجویان برای عملکرد بهتر در ارزشیابی های پایان ترم نقش بسزایی دارد. در هفته های قبل از امتحان، موفقیت دانشجویان در جمع بندی، سازماندهی و انسجام اندوخته های خود از کلاسهای درس و شیوه مطالعه منابع از جمله مهمترین پیشبین های عملکرد آنان در امتحانات است.
در این بین ممکن است تعدادی از دانشجویان در تنظیم راهبردهای مطالعه و آماده کردن خود برای شرکت هر چه بهتر در امتحانات سردرگم باشند و قادر به مدیریت ظرفیتهای شناختی خود (حافظه، توجه، برنامهریزی و ...) جهت ارتقاء عملکرد خود در ارزشیابیهای تحصیلی نباشند. در روانشناسی شناختی به این مهارت، فراشناخت میگویند. در واقع، فراشناخت شامل آگاهي انسان از فرآيندهاي شناختي و مدیریت این ظرفیتهای محدود است که میتواند منجر به خلق راهبردهایی شود که تقويت و بهبود عملکردهای شناختی را به دنبال دارد.
در این نوشتار تلویحاتی از یافته های مطالعات روانشناسی شناختی به دانشجویان جهت کمک به ارتقاء عملکرد آنان در هفته های پیشرو و امتحانات ارائه شده است.
1) از تمرین توزیع شده استفاده کنید: تمرین توزیع شده نوعی از یادگیری است که در آن جلسات مختلف مطالعه (تمرین) با هم فاصله دارند. برخی از دانشجویان تصور میکنند که اگر هر درس را شب امتحان و بهصورت فشرده بخوانند (تمرین فشرده)، می توانند در امتحان عملکرد مناسبی داشته باشند. مطالعات قبلی نشان دادهاند که این تصور منسوخ است و تمرین توزیع شده به مراتب از تمرین فشرده موثرتر است. در تمرین توزیع شده دانشجویان با انجام برنامه ریزی مناسب، دروس خود را به قسمتهای کوچکتر میشکنند و به مرور آنها را مطالعه میکنند. در این شیوه در مرحله یادگیری اطلاعات تداخل کمتری پیدا میکنند و فرصت پیدا خواهند کرد که از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل شوند. در نتیجه ماندگاری بیشتر و بهتری خواهند داشت. همچنین در این روش، در هر بار مطالعه ممکن است زمینه رمزگردانی اطلاعات متفاوت باشد و اطلاعات درسی مطالعه شده در زمینه های محیطی متغیر فراگرفته شوند که این امر سبب سهولت در به یادآوری و بازشناسی اطلاعات در جلسه امتحان خواهد شد.
2) در فصل امتحانات به اندازه کافی بخوابید: مطالعات نشان دادهاند که خواب نقش اساسی در عملکرد طبیعی بدن مانند سیستم عصبی مرکزي و اعمال شناختی دارد و یافتههای مطالعات شناختی نشان میدهند که بعد از یادگیري، خواب کافی، حفظ اطلاعات را افزایش میدهد و باعث میشود اطلاعات تازه کسب شده بدون دخالت سیستم حسی بازپردازش و تثبیت شوند. در واقع، زمانی که ما پس از مطالعه و یادگیری به میزان کافی میخوابیم، در مراحلی از خواب (مرحله خواب با حرکات سریع چشم) مغز (به ویژه هیپوکامپ) شروع به فعالیتی مشابه به همان الگوی فعالیت خود در حین یادگیری میکند. که این پدیده نشان دهنده تغییراتی پایدار در سطح مغزی برای تحکیم حافظه و شکلگیری حافظه بلند مدت است. پس خوابیدن شب امتحان را به عنوان هدر دادن زمان نپندارید. خواب شب امتحان سبب تثبیت مطالعه روز قبل شما و تحکیم اطلاعات در حافظه میشود.
3) عمیق و معنایی مطالعه کنید. مطالعات نشان دادهاند که اکثر اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلندمدت عمدتاً به صورت معنایی رمزگردانی می شوند. به بیان دیگر، رمزگردانی در حافظه بلندمدت براساس معنای واژهها انجام می شود. از اینرو، پیشنهاد میشود که حین مطالعه به ایدههای مستتر در متن و دروس مورد مطالعه توجه کنید تا رمزگردانی این اطلاعات برای انتقال به حافظه بلندمدت راحتتر انجام شود و سبب ایجاد پیوند بین اطلاعات (ایجاد شبکه معنایی) آنان در حافظه شود.
4) حین مطالعه، اطلاعات را سازماندهی کنید. افراد به صورت خودکار تمایل دارند که برای سازماندهی حافظه خود، اطلاعات را در قالب طبقاتی سازماندهی کنند. از این رو با طبقه بندی و سازماندهی اطلاعات میتوان از ظرفیت حافظه خود به نحو بهتری بهره برد. برای مثال میتوانید برای سازماندهی راحتتر اطلاعات از روش تصویرسازی ذهنی اطلاعات (ارتباط دادن اطلاعات مورد مطالعه به یک تصویر در ذهن خود)، شکل دادن سرنام ها (خلق واژهای جدید که هرکدام از حروف آن برگرفته از واژه یا مفهوم معینی است که در حال بهیادسپاری آنها هستید) و ... استفاده کنید.